Μία παράγραφος τοπικής εφημερίδας στην Λάρισα «κέντρισε» πρόσφατα το ενδιαφέρον μου. Αφορούσε συνεδρίαση των Νομαρχών Φλώρινας Κοζάνης και Λάρισας προκειμένου να συζητήσουν και να στείλουν ένα υπόμνημα στον Πρωθυπουργό σχετικά με την υλοποίηση και κατασκευή κάθετου οδικού άξονα από την Φλώρινα προς την Λάρισα δια μέσου της Κοζάνης . Με αφορμή το οδικό έμφραγμα λόγω της κατολισθήσεως βράχων στα Τέμπη αναδύθηκε στην επιφάνεια η ανάγκη εναλλακτικών οδικών συνδέσεων της Θεσσαλίας με την Μακεδονία .
Είμαι γνώστης του υπάρχοντος οδικού δικτύου Κοζάνης - Λάρισας εδώ και μία 25ετία , όπου οι βουνίσιοι όγκοι
στο κομμάτι Σέρβια Σαραντάπορο Ελασσόνα καθιστούν την διέλευση βαρέων οχημάτων ( λεωφορεία, φορτηγά, τσιμινιέρες κλπ ) και Ι.Χ. επιβατικών αυτοκινήτων δυσχερέστατη λόγω της γεωμορφολογίας του εδάφους , των καιρικών συνθηκών που επικρατούν τον χειμώνα μα κυρίως λόγω του πεπαλαιωμένου οδικού δικτύου το οποίο αποσπασματικά συντηρείται . Έχουν καταγραφεί τροχαία ατυχήματα, καταπτώσεις βράχων σε ένα δρόμο όπου το ταξίδι Λάρισα Κοζάνη διαρκεί 2 ώρες με λογικές ταχύτητες κίνησης των οχημάτων χωρίς μποτιλιάρισμα .Ορισμένα δε σημεία του δρόμου Σέρβια Ελασσόνα διασχίζουν κυριολεκτικά πυκνοκατοικημένους οικισμούς αλλά και περιλαμβάνουν επικινδυνότατα σημεία στο Σαραντάπορο (γκρεμός από την μία κάθετα βράχια από την άλλη πλευρά του οδοστρώματος) η στην Ελασσόνα ( στενότατος «φιδίσιος» δρόμος , συνεχείς επικίνδυνες στροφές , απότομες καμπές και κλίσεις του δρόμου, ολισθηρότατος ασφαλτοτάπητας τον χειμώνα., μποτιλιάρισμα κλπ)
Από τα Σέρβια Κοζάνης μέχρι την Φλώρινα η πληθώρα οδικών μπαλωμάτων, της ποιότητας δρόμων , οδικών κόμβων κλπ) συμπληρώνουν την ταλαιπωρία των διερχόμενων επαγγελματιών ή γιωταχήδων οδηγών. Το έργο της οδικής κάθετου σύνδεσης Φλώρινα Κοζάνη Λάρισα δυστυχώς «επισκιάσθηκε» από την διερχόμενη «Εγνατία». Τόσο οι μέν Λαρισαίοι με την εθνική οδό Αθηνών Θεσσαλονίκης μέσω Τεμπών όσο και οι ΔυτικοΜακεδόνες ( Κοζανίτες Καστοριανοί Φλωρινιώτες ) επαναπαύτηκαν με την ύπαρξη των δύο αυτών Ε.Ο. Η απομόνωση της Δυτικής Μακεδονίας από την Θεσσαλία , ευρύτερα από την Νότια Ελλάδα, έκανε εξαρτώμενες τις δύο περιοχές από την επικοινωνία των με την Θεσσαλονίκη είτε μέσω Τεμπών είτε μέσω Καστανιάς Πολύμυλου Κοζάνης η Έδεσσας . Πέραν αυτών η επικοινωνία των Δυτικομακεδόνων προς τον Νότο επι δεκαετίες ήταν λίαν δυσχερής από το απαρχαιωμένο δρόμο μέσω Σαρανταπόρου ή κάνοντας τον «κύκλο» μέσω Κατερίνης -Τεμπών - Λαρίσσης με ότι συνεπάγεται σε πολύτιμο χρήμα, χρόνο ακόμη και σε απώλειες εργατοωρών ή ….ανθρώπων σε πολλά τροχαία ατυχήματα. Πέραν της ανάπτυξης , τουριστικής προβολής , προσπελασιμότητας φτωχότερων περιοχών , η σύνδεση της Δ. Μ. αποτελεί 2η εναλλακτική οδό σύνδεσης των δύο περιοχών αλλά και η διέξοδος προς τις χώρες των δυτικών Βαλκανίων.
Δυστυχώς η χρονική συγκυρία ,αφού έπεσαν οι βράχοι στα Τέμπη , ανάδειξαν (έστω και αργά) την στρατηγική σημασία κατασκευής της νέας καθέτου .Δυστυχώς όταν «υπήρχαν τα κλειδιά» , όταν σχεδιάζονταν - κατασκευάζονταν η Εγνατία, όταν υπήρχαν οι κατάλληλες προϋποθέσεις ανάπτυξης ενός τόσο αναγκαίου οδικού έργου θα μου επιτρέψετε να πώ ότι κάποιοι σπαταλούσαν κοντόφθαλμα πολύτιμο χρόνο και χρήμα για το «ράβε ξήλωνε ξαναμπάλωνε» δρόμους σε χωριά , σε κάμπους, σε ισιάδα ή σε λιβάδια αντί να διανοίξουν τα βουνά και να ενώσουν οδικά τις δύο διοικητικές περιφέρειες της χώρας με ότι συνεπάγεται για τη ανάπτυξη των δύο περιφερειών μας (Θεσσαλίας-Δυτικής Μακεδονίας). Δυστυχώς κατά την ταπεινή μου άποψη ως Έλληνας πολίτης, η χρονική συγκυρία της οικονομικής κρίσης που περνάει η πατρίδα μας , δεν επιτρέπουν χάραξη μεγαλόπνοων οδικών αναπτυξιακών έργων όπως η πολυπόθητη σύνδεση Δ. Μ. με την Λάρισα ακόμη και ως «εναλλακτικές» οδοί πρόσβασης του νότου προς βορράν τουλάχιστον μέχρι να ολοκληρωθούν οι περιβόητες σήραγγες στα Τέμπη .
Με αυτά και άλλα πολλά ίσως κάποτε στα βαθειά ..γεράματα (όσοι υπάρχουμε τότε) θα ταξιδεύουμε σε σύντομο χρόνο λιγότερο της μιάμιση ώρας απο την Λάρισα μέχρι την ακριτική Φλώρινα
.Μέχρι τότε …τα όνειρα είναι απολύτως δωρεάν για όλους!!.
Είμαι γνώστης του υπάρχοντος οδικού δικτύου Κοζάνης - Λάρισας εδώ και μία 25ετία , όπου οι βουνίσιοι όγκοι
Από τα Σέρβια Κοζάνης μέχρι την Φλώρινα η πληθώρα οδικών μπαλωμάτων, της ποιότητας δρόμων , οδικών κόμβων κλπ) συμπληρώνουν την ταλαιπωρία των διερχόμενων επαγγελματιών ή γιωταχήδων οδηγών. Το έργο της οδικής κάθετου σύνδεσης Φλώρινα Κοζάνη Λάρισα δυστυχώς «επισκιάσθηκε» από την διερχόμενη «Εγνατία». Τόσο οι μέν Λαρισαίοι με την εθνική οδό Αθηνών Θεσσαλονίκης μέσω Τεμπών όσο και οι ΔυτικοΜακεδόνες ( Κοζανίτες Καστοριανοί Φλωρινιώτες ) επαναπαύτηκαν με την ύπαρξη των δύο αυτών Ε.Ο. Η απομόνωση της Δυτικής Μακεδονίας από την Θεσσαλία , ευρύτερα από την Νότια Ελλάδα, έκανε εξαρτώμενες τις δύο περιοχές από την επικοινωνία των με την Θεσσαλονίκη είτε μέσω Τεμπών είτε μέσω Καστανιάς Πολύμυλου Κοζάνης η Έδεσσας . Πέραν αυτών η επικοινωνία των Δυτικομακεδόνων προς τον Νότο επι δεκαετίες ήταν λίαν δυσχερής από το απαρχαιωμένο δρόμο μέσω Σαρανταπόρου ή κάνοντας τον «κύκλο» μέσω Κατερίνης -Τεμπών - Λαρίσσης με ότι συνεπάγεται σε πολύτιμο χρήμα, χρόνο ακόμη και σε απώλειες εργατοωρών ή ….ανθρώπων σε πολλά τροχαία ατυχήματα. Πέραν της ανάπτυξης , τουριστικής προβολής , προσπελασιμότητας φτωχότερων περιοχών , η σύνδεση της Δ. Μ. αποτελεί 2η εναλλακτική οδό σύνδεσης των δύο περιοχών αλλά και η διέξοδος προς τις χώρες των δυτικών Βαλκανίων.
Δυστυχώς η χρονική συγκυρία ,αφού έπεσαν οι βράχοι στα Τέμπη , ανάδειξαν (έστω και αργά) την στρατηγική σημασία κατασκευής της νέας καθέτου .Δυστυχώς όταν «υπήρχαν τα κλειδιά» , όταν σχεδιάζονταν - κατασκευάζονταν η Εγνατία, όταν υπήρχαν οι κατάλληλες προϋποθέσεις ανάπτυξης ενός τόσο αναγκαίου οδικού έργου θα μου επιτρέψετε να πώ ότι κάποιοι σπαταλούσαν κοντόφθαλμα πολύτιμο χρόνο και χρήμα για το «ράβε ξήλωνε ξαναμπάλωνε» δρόμους σε χωριά , σε κάμπους, σε ισιάδα ή σε λιβάδια αντί να διανοίξουν τα βουνά και να ενώσουν οδικά τις δύο διοικητικές περιφέρειες της χώρας με ότι συνεπάγεται για τη ανάπτυξη των δύο περιφερειών μας (Θεσσαλίας-Δυτικής Μακεδονίας). Δυστυχώς κατά την ταπεινή μου άποψη ως Έλληνας πολίτης, η χρονική συγκυρία της οικονομικής κρίσης που περνάει η πατρίδα μας , δεν επιτρέπουν χάραξη μεγαλόπνοων οδικών αναπτυξιακών έργων όπως η πολυπόθητη σύνδεση Δ. Μ. με την Λάρισα ακόμη και ως «εναλλακτικές» οδοί πρόσβασης του νότου προς βορράν τουλάχιστον μέχρι να ολοκληρωθούν οι περιβόητες σήραγγες στα Τέμπη .
Με αυτά και άλλα πολλά ίσως κάποτε στα βαθειά ..γεράματα (όσοι υπάρχουμε τότε) θα ταξιδεύουμε σε σύντομο χρόνο λιγότερο της μιάμιση ώρας απο την Λάρισα μέχρι την ακριτική Φλώρινα
.Μέχρι τότε …τα όνειρα είναι απολύτως δωρεάν για όλους!!.
δημ/θη. ελευθερία Λάρισσα 09 03 2010
http://files.eleftheria.gr/pdf/%7B1F6CC165-0D05-4BBA-91A2-35BF6BC6F810%7D_9-3-FYLLO.pdf